2024. május 30-június 3. között vettünk részt a Határtalanul programon 40 tanuló és 4 tanár, ahol Erdély fantasztikus természeti és kulturális kincseivel ismerkedtünk meg. Az iskolánk 7. osztályos tanulói nagyon élvezték és rengeteg élménnyel gazdagodtak.

1. nap

Az első nap Temesvárnak csak messziről ” integettünk”. Déva várára csak távolról rápillantottunk, de Hajni néni elmesélte a buszon a gyerekeknek a vár történetét és irodalmi vonatkozásait is megemlítette. A Vajdahunyad Várába nagy dugó után 1/4 4 felé érkeztünk. Itt idegenvezetésben volt részünk. Árpád bácsí szívvel- lélekkel mesélte el a gyerekeknek a vár történetét. A bálteremben Dóri nénivel „Britten: Hodie Christus natus est” dalt elénekelte egy 7.a- s kiscsoport. Ezután indultunk a szálláshelyünkre. A gyerekek szuper rendesek voltak egész nap.

2. nap

A napi első programunkat a Bethlen Gábor Kollégiumában kezdtük, ahol az idegenvezetőnk elmesélte a patinás épület történetét és beültünk egy régi tanterembe. Itt tanult pl.: Bolyai Farkas, Deák Ferenc, Körősi Cs. Sándor, Szász Domokos, Szatmáry Gyula. Ezután a Nagyenyedi Református Templomban néztünk körül. 12 körül elindultunk Torockó felé. Útközben megcsodáltuk a Székelykövet, ahol kétszer kel fel a nap. Ezt követően a Tordai- hasadékhoz egy kis erdei ösvényen legyalogoltunk. Utolsó előtti programunkon ellátogattunk a Tordai sóbányába, ahol felfedeztük a kb. 100 méter mélyben a csónakázó tavat, a színháztermet, a golfpályát, az óriáskereket. Az programban gazdag napot néptánccal zártuk le.

3. nap

Első programunként Marosvásárhelyen a Magyar Kultúrpalotát tekintettük meg, amely csodás szecessziós stílusban épült. A tükörterem a székelység motívumait örökíti meg. Róth Miksa műhelyében készültek az ólomablakok. Magyar – székely balladákat ábrázolnak az ablakok. Ezután a Városháza tornyát másztuk meg 196 lépcsővel. A Református Templomban folytattuk az utunkat, ahol a lányaink énekeltek. Délután a Medve- tavat is körbejárták a gyerekek. Az idegen vezetőnk elmesélte, hogy felülről úgy néz ki, mint egy kiterített medvebunda. A tó kb. 40-50 méter mély és olyan magas a sótartalma, hogy fent tartja az embert a víz tetején. Vacsora után a gyerekeknek volt lehetősége Bajnokok Ligája mérkőzést is nézni.

4. nap

Ezt a napot Korondon kezdtük, ahol parajdi sót szívhattunk. Tófalvi Csaba parajdi sóvágó bemutatót is tartott nekünk. Júlia szép leány ballada fafaragását is megnéztük, melyet Mijolcs József faragott. Korondon körbe néztünk, majd meghallgattuk Fábián Gergely előadásában a székelykapu szimbólumainak jelentését. A következő programunk Farkaslakán Tamási Áron sírjának és Fehéregyházán Petőfi Sándor szobrának a megkoszorúzása volt. Programunk zárásaként Segesvár belvárosát fedezték fel a gyerekek.

5. nap

Kolozsváron városnézéssel kezdtük sz első programunkat. Megtekintettük Mátyás király szobrát, Erdély legszebb gótikus Szent Mihály templomát (Mátyás királyt itt keresztelték meg). Megnéztük Mátyás király szülőházát és megmásztuk a Tűzoltó tornyot is. Királyhágon tartottunk egy rövid szünetet, majd folytattuk az utunkat Nagyváradra. Ott megnéztük a Székesegyházat, a Püspöki Palotát, a Kanonok- sorát és a Moskovits Miksa Palotát is. Utolsó nap sem unatkoztunk, rengeteg program volt és a gyerekek is nagyon élvezték.

A program nagyszerűen sikerült. Gazdag és élményekkel teli utunk volt. A szállások jók voltak, az ételek finomak és háziasak. A vendégszeretetcsodás volt.  A gyerekeket az idegenek is többször megdicsérték, hogy milyen fegyelmezettek, rendesen viselkednek.   Vidáman, jókedvűen, jó hangulatban vettek részt a programokon. Fájó szívvel, de nagyszerű élményekkel búcsúztunk Erdélytől.

Az előkészítő órán a gyerekek tájékoztatást kaptak a határainkon túl élő magyarság létszámáról, annak történelmi okairól az összlakosság etnikai összetételéről, valamint a célállomás településének jelenéről, az ott élő magyarság történetéről. Áttekintettük az út során érintett várak, városok és települések történelmi múltját, jelentőségüket, valamint kulturális örökségeit. Ehhez az okosdoboz.hu digitális tartalmat használtuk a külhoni feladatok „Határtalanul barangoló” feladatait tekintettük át. pl. Erdélyi fejedelemség, Vajdahunyad Erdélyben és Budapesten. A gyerekek nagyon élvezték, sok érdekességet tudtak meg játékos formában.
Az elkészült fényképekből több prezentáció is készült, illetve egy kis kiállítás, amelynek segítségével a tanulmányi kirándulás programját értékelték, az eredményeket, tapasztalatokat megfogalmazták. A külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek összegzése is megvalósult.

Kocsis Hajnalka, Turcsányi-Kardos Ildikó, Szajkó Anna, Grábler Dóra tanárok